インタプリタかなくぎ流

いつか役に立つことがあるかもしれません。

フィンランド語 121 …日文芬訳の練習・その43

Tシャツの上に「〜と書いてあります」というのを、“kirjoittaa(書く)”ではなく“lukea(読む)”を使ってみました。「Tシャツの上に○○と読める」という方が「ネイティブっぽい」と以前教わったので。それから「人に聞かれる」というのも“minulta kysytään”、つまり「私から聞き出される」みたいな「ネイティブっぽい」(これも以前教わった)書き方にしてみました。

ネットでこんなTシャツを見つけました。「怒っているわけじゃありません。これが私の『フィンランド人顔』なんです」と書いてあります。私も、普通にしていてもよく「怒ってる?」と聞かれるので、共感を覚えました。フィンランド人は無口で人見知りだと聞いたことがあるので、こんなTシャツが作られたのかと思いましたが、さらにネットで検索してみると様々な国のバージョンが見つかりました。人は誰しも見た目で判断されることに悩んでいるのかもしれません。


Minä löysin netistä tällaisen t-paidan, jossa lukee:“En ole vihainen. Tämä on vain minun suomalainen naamani”. Tunsin sille empatiaa, koska minulta kysytään usein: “Oletko vihainen minulle? ”, vaikka olen vain normaali. Olen kuullut, että suomalaiset ovat ujoja ja vähäpuheisia, joten luulin, että tuo tuote oli tehty. Mutta olen myös löytänyt netistä eri maiden versioita. Kaikki voisivat olla huolissaan siitä, että heitä arvioidaan vain ulkonäöltään.


f:id:QianChong:20210729111718p:plain
https://veryfinnishproblems.com/collections/t-shirts-1/products/finnish-face-male-unisex-t-shirt